بررسی و تحلیل ارزش ویژه برند گردشگری روستایی: مورد مطالعه روستاهای شهرستان طرقبه و شاندیز

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

عضو هیات علمی گروه اقتصاد گردشگری - پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی

10.30490/rvt.2023.360822.1502

چکیده

ارزش ویژه برند به عنوان یک ابزار، در بررسی و تحلیل جایگاه برند و پیش بینی عملکرد آن در آینده حائز اهمیت است. هدف اصلی این مطالعه بررسی و تحلیل ارزش ویژه برند گردشگری روستایی در روستاهای هدف گردشگری شهرستان طرقبه و شاندیز می باشد. ابزار تحقیق پرسشنامه می باشد که از طریق مصاحبه حضوری و تکمیل پرسشنامه از 403 گردشگر بدست آمد. تحلیل آمار و اطلاعات بدست آمده از طریق معادلات ساختاری مورد بررسی قرار گرفت.
نتایج نشان داد که ارزش ویژه برند گردشگری روستایی متأثر از شاخص های مختلفی همچون: آگاهی از برند، وفاداری به برند، کیفیت درک شده و تصویر از برند گردشگری روستایی در مناطق مورد مطالعه می باشد که میزان اثرگذاری شاخص‏های مذکور به ترتیب: 616/0 ، 282/0 ، 106/0 و 611/0 می باشد. بناهمچنین نتایج نشان می دهد که آگاهی از برند تاثیر معنی داری بر کیفیت درک شده (مقدار ضریب 225/0) و ارزش ویژه برند (مقدار ضریب 084/0) دارد که مقادیر هر دو ضریب نیز معنی دار می باشد. با توجه به نتایج بدست آمده، حفظ و ارتقاء کارکردهای زیست محیطی روستاهای هدف گردشگری، حفظ ویژگی های روستایی مناطق مورد مطالعه، ممانعت از شهری شدن روستاهای گردشگری، ارزیابی دوره ای تصویر گردشگران از مقاصد هدف روستایی و اجرای برنامه های مختلف در ارتباط با آموزش جامعه روستائیان ساکن روستاهای گردشگری (جامعه میزبان) در خصوص میزبانی از گردشگران جهت ارتقاء سطح کیفی خدمات گردشگری به عنوان اصلی ترین پیشنهادات ارائه شد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigating and analyzing the brand equity of rural tourism: Case study of Torghabe and Shandiz villages

نویسنده [English]

  • Hadi Rafiei Darani
Assistant Professor of Tourism Economic Department, Institute of Tourism Research at ACECR (Academic Center for Education, Culture and Research) Khorasan Razavi – h.rafiei@acecr.ac.ir
چکیده [English]

Brand equity as a tool is important in examining and analyzing the position of the brand and predicting its performance in the future. The primary purpose of this study is to investigate and analyze the brand equity of rural tourism in Torghabe and Shandiz villages. The research tool is a questionnaire that was obtained from 403 tourists through face-to-face interviews. Statistical analysis and information were analyzed through structural equations.
The results showed that the brand equity of rural tourism brands is affected by various indicators such as brand awareness, brand loyalty, perceived quality and the image of the rural tourism brand, and the mentioned indicators have a positive and significant effect (as direct and indirect) on the brand equity of rural tourism, and the effectiveness of the mentioned indicators is respectively: 0.616, 0.282, 0.106 and 0.611. Therefore, two indicators of brand awareness and image of the brand play a role as two main indicators affecting the brand equity. Also, the results show that brand awareness has a significant effect on perceived quality (coefficient value: 0.225) and brand equity (coefficient value: 0.084), and both coefficient values are significant. According to the results, the following suggestions were presented: maintaining and improving the environmental functions of tourism villages, preserving the rural characteristics of areas, preventing the urbanization of tourist villages, periodically evaluating the image of tourists from the villages and implementing a comprehensive program in connection with the community to improve the quality level of tourism services.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Brand equity
  • Rural tourism
  • Destination image
  • Loyalty of tourism destination
  • Torghabe and Shandiz